Boekrecensie: Onder volwassenen, Jami Attenberg

Een tijdje terug zocht Boekerij Meulenhof proeflezers voor het nieuw boek Onder volwassenen dat sinds mei dit jaar in Nederland wordt uitgegeven. Het is de Nederlandse vertaling van All Grown Up van Jami Attenberg, dat uitkwam in maart 2017. Nou, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!

De Amerikaanse Jami Attenberg debuteerde in 2006 met Instant Love. In de jaren daarna volgden The Kept Man, The Melting Season en The Middlesteins. De laatste verscheen op The New York Times bestseller lijst, werd genomineerd voor meerdere prijzen en werd uitgegeven in tien landen waaronder ook Nederland (De Middlesteins). Na haar laatste boek Saint Mazie verscheen dit jaar All Grown Up/ Onder volwassenen.

Het boek gaat over de bijna veertigjarige Andrea die in New York woont zonder echtgenoot, zonder kinderen. Vanuit haar perspectief lees je ongezouten over haar worsteling met haar (mislukte) carrière, mannen, familie en vrienden die precies lijken te weten wat ze met hun leven willen. Andrea is een losbandig typje dat probeert uit te vinden wat ze nou eigenlijk met haar leven wil en in hoeverre het een probleem is om af te wijken van de algemeen geaccepteerde maatschappelijke standaard.

Het taalgebruik is ad rem, grappig, nuchter. Ik vind dat heerlijk! Hierdoor leest het verhaal lekker luchtig, terwijl er toch best een aantal zwaar beladen onderwerpen aan de kaak wordt gesteld. Andrea krijgt te maken met allerlei moeilijke situaties en je leeft tot op zekere hoogte met haar mee doordat je zo in haar hoofd zit. Het feit blijft echter wel dat Andrea ook zeker een heel moeilijk, misschien wel anti-sociaal, en egocentrisch persoon lijkt te zijn.

Het grootste minpunt aan dit boek vind ik het gebrek aan chronologie. Een verhaal hoeft natuurlijk niet netjes van begin tot einde chronologisch te verlopen, want dat kan heel saai uitpakken. Maar dit verhaal zapte dusdanig heen en weer dat ik me bij elk hoofdstuk weer af zat te vragen waar in de tijd het zich afspeelde ten opzichte van de andere hoofdstukken. Toen ik stopte daarover na te denken, las het gewoon als een trein.

Kortom, Onder volwassenen is een heel volwassen boek over heel volwassen vragen. Het is gelukkig wel zo geschreven dat het heerlijk ontspannen weg leest. Ik heb tijdens het lezen regelmatig zitten grinniken om de scherpe opmerkingen, grappige metaforen of herkenbare gênante situaties. Aan de andere kant zitten er passages is waar je serieus stil van wordt. Geniaal gedaan!